Qoraalku
waxa uu ka mid yahay hababka ugu xooggan ee aadamuhu isugu gudbiyo xogta iyo
afkaaraha kala duwan, waxaana la aaminsan yahay in wixii ka dambeeyey qarnigii
17aad ay maqaallada saxaafadda qorani ahaayeen kuwo saamaynta ugu badan ku leh
bulshada, isla markaana jaan-gooya rayul-caamka. Muddadaas waxaa soo baxay
kaalinta muhiimka ah ee uu qoraagu kaga jiro bulshada, tusaale ahaan waxa uu
qoraagu keenayey fikrado si la taaban karo wax uga taray horumarka umadda oo
dhinac kasta ah, sida aqoonta, dhaqaalaha, arrimaha bulshada iyo weliba kobaca
luuqadda oo inta badan ay ku soo kordhiyaan erey bixinno hor leh iyo dhismayaal
naxwe oo abuura doodo cilmiya oo midho dhal ah. Waana sababtaas ta waajibinaysa
in qoraaga iyo guud ahaan hal-abuurkuba marka ay curin doonayaan ay muddo
naftooda kala showraan sida ugu mudan ee ay tooshka ugu shidi karaan
galdaloolooyinka jira ee u baahan in la gufeeyo iyada oo aanay turxaan ka
dhalan.
Si
aynu u dareenno illaa xadka uu qoraagii hore iyo guud ahaan hal-abuurkii
dunidan soo maray uga baaraan-degi jiray miisaanka uu qoraalkiisu yeelanayo,
isla markaana aanu qalin u qaadan jirin illaa ay maskaxdu godlato, waxa aynu
tusaale u soo qaadan karnaa dhowr qoraa oo caalami ahi sidii ay maskaxda u
godlin jireen, macnaheeduna ma’aha in aynu sidoodaa yeelno, balse waa in aynu
ogaanno in qoraalka hortii maskaxdu u baahan tahay in la miiro oo godol nuxur
leh bulshada loo baahiyo.
Waan
ogahay in qoraageennu uu in badan maqlay ama kaba sheekeeyey, in abwaanku marka
uu doonayo in uu gabyo ama qayb uun suugaanta ka mid ah abuuro uu ka heli jiray
in uu tago meel jawigeeda iyo deegaankeedu nafta xasilinayaan, waana arrin
xidhiidh la leh cilmi nafsiga oo maskaxda u suurtogelinaysa inta ay ka baxdo
hawlaha kale ee adduun in ay godlato, waxase uu mooggan yahay ama indhaha ka
lalinayaa in qalinkuna yahay qayb kale oo hal-abuurka ka mid ah oo u baahan
inta ay u baahnayd suugaanta curinteedu. Qof kastaa inta uu warqad qaato wax la
wada xiiseeyo ma qori karo, qof kasta oo qoraa ahina mar kasta ma godlan karo,
haddii uu doono in uu qasab ku godliyo qalinkiisana waxaa uu halis u yahay in
uu jar kala dhaco oo meel aan looba fadhiyin uu ka fad-kudiyo amase bulshadii
uu samaanta la doonayey hagar daamo ku abuuro.
Jawiga
iyo duruufta qalinka godliyaa waxa ay u badan tahay in ay ku yimaaddaan si
kedis ah oo aan hore ugu sii qorshaysnayn hal-abuurka, waxaa laga yaabaa in ay
mar keliya maskaxdiisu wada hesho magaca uu qoraalkiisa sumadda uga dhigayo iyo
dhigaalka uu fikirkiisaa ku cabbirayo, waana ay dhici kartaa in maskaxdu ay
marka hore hesho mawduuca muhiimka u ah qoraalka, kadibna hal-abuurku uu
raadsado duruufihii u saamixi lahaa in uu godlado qalinkiisu.
Qoraagii
caanka ahaa ee dunida soo maray mid kastaa waxa uu lahaa dabeecado lagu yaqaan
marka uu wax curinayo iyo duruufo uu maskaxdiisa ku godliyo, aynu tusaale u soo
qaadanno qoraagii weynaa ee Faransiis, Balzac oo qolkiisa wax akhriska ku
dahaadhay midab cagaar ah, maadaama oo uu aaminsana in midabkaasi astaan u
yahay barwaaqada iyo dihinaanta. Waxaa iyaguna jiray qoraa saacado go’an uun
godlada, waxaa ka mid ah haweenayda reer Belgium ee lagu magacaabo Emily Nothomb
iyo qoraaga kale ee reer Japan HarukiMurakami oo labadoudba nool, waxa ay
dabeecad u leeyihiin in ay qoraalladooda bilaabaan afarta habeennimo kuna
fadhiyaan illaa siddeeda subaxnimo, tijaabo kasta oo ay sameeyeenna kumay
guulaysan in ay saacadaha kale si fiican u godliyaan maskaxdooda. Waxase
wacdaraha ugu daran dhigay qoraagii weynaa ee Marcel Proust oo u dhashay dalka
Faransiiska, Proust qoraal ma’uu samayn kari jirin illaa uu shido shamac,
ilayska maalintii iyo aaladaha kale ee ifiyana kumaba uu godlan jirin. Ma yara
tirada qoraaga uu qalinkoodu foosha kululaa, balse aynu ku soo gebo-gebayno
qoraagii Faransiiska ee asalkiisu Talyaaniga ahaa Pierre Francis Mareiyity,
muddo labataan sano ah ayuu dhaqan u lahaa in marka uu doonayo inay maskaxdiisu
godlato inta uu qaato qalinka iyo warqadda uu fadhiisto mid ka mid ah kuraasida
maqaaxi caan ahayd oo ku taallay magaalada Paris. Waxaa yaab leh in maskaxda
Pierre aanay godlan jirin haddii kursiga keliya ee u calaamadsan laga beddelo
ama meel kale loo dhigo ama haddii ay cidi la hadasho inta uu qoraalka wada.
Qasab
ma’aha in uu qoraagu yeesho dabeecadahan oo kale, waa se tusaale qoraaga u
iftiimin kara sida foosha qalinku ugu xanuunka badnayd qoraagii qarniyo ka hor
ka tegey dhigaalka dhaxal galka noqday ee illaa maanta la xiiseynayo iyo kuwa
jidkoodii ku socda. Waa duruus aynu ka dheegan karno sida ay muhiim u tahay in
qoraagu uu qoraalkiisa ka dhigo mid maskaxda ka soo maaxday oo aan laab-la-kac
iyo xiise qoraal oo keliya ku iman.
Waxaa
suurtogal ah in inbadan oo innaga mid ahi, ka war la’ dahay ama is diidsiinayso
xaqiiqada ah in qalinku uu yahay masuuliyad culus, iyo in uu dagaallo iyo
masiibooyin bani’aadamnimo u hor seeday meelo kala duwan oo dunida ka mid ah.
Laakiin taariikhda ayaa ay ku caddahay in colaado ragaadiyey dalal badan,
sababta dhiirri gelisay, sii hurisay ama xalkooda fogeysay ay ahayd warbixinno
iyo maqaalo dhinac jira ama warar aan xaqiiqo ahayn oo warbaahinta la mariyey.
Colaadda
oo keliya ma’aha, balse waxaa u raacda in ay saamayn xun ku yeelan karaan
caafimaadka nafsiga ah ee bulshada iyo in ay hagar daamayn karaan hiigsiga iyo
himilada horumar ee shakhsiga iyo guud ahaanba umadda. Daraasado arrintan lagu
sameeyey ayaa daahfurtay in warka xumi uu saamayn taban ku yeelan karon niyadda
iyo maskaxda bulshada. Tusaale ahaan waxaa ka dhasha rajo beel iyo in karti
darro uu qofku isu dhiibo duruufaha ku xeeran ee taban. Xeel dheerayaasha cilmi
nafsigu waxa ay aaminsan yihiin xaaladaha caafimaad darro ee maqaalka
warbaahinta ee tabani nafta kaga tagi karo in ay ka mid yihiin, Sakati, warwar,
murugo, was-waas, tashuush iyo xaalad nafsi ah oo keenta in ay kala xidhiidh
furmaan qofka iyo deegaanka bulsho ee ku xeerani.
Waa
suurtogal in qoraaga qaarkii ay u fahmaan in arrimaha aynu kor ku soo xusnay ay
dabar ku yihiin qalinkiisa, waase is moodsiis uun, ee ma dafiri karno in
qoraagu uu xaq u leeyahay in uu helo xorriyad buuxda oo uu bulshada ugu
bandhigo aragtidiisa; naqdi, toosin, diidmo, natiijo tijaabo iyo aqoon cusub ka
uu doono ha ahaado ee, waa gar in qoraagu farta ku fiiqo dhaliilaha jira iyo talooyinka
uu u arko in lagu daaweyn karo, waxase waajib ah in uu qoraalkiisa ka dhigo mid
runta ku fadhiya, iyo in uu ku dadaalo sidii uu qoraalkiisa uga dhigi lahaa mid
mangal ah, oo bulshada inta ka aragtida duwani ay waqti siin karto, si uu u
tuso meelaha ka daahsoon iyaga ee isagu ka eegay arrintan uu kaga aragtida
duwan yahay. Isla markaana bulshada u dareensiiyo in qoraalkiisu iyaga dantooda
yahay oo uu tooshka ku shidayo qaladaadka jira ee ay tahay in ay talo ka
yeeshaan.Waxaa iyaduna waajib ah; si qoraalku uu u yeesho muhiimadda lama
huraanka ah in uu qoraagu la noolaado bulshada uu wax ka qorayo, diintooda iyo
dhaqankoodaba, lana jaan qaado casriga ay nool yihiin iyo duruufta ay la nool
yihiin, waana markaas oo keliya marka uu qoraalku noqon karo mid saamayn ku
yeesha rayulcaamka bulshada, si toos ahna uu u beegsanaya maskaxda akhristaha.
Qasab ma’aha in uu qoraagu noqdo qof aqoonta ka gaadhay darajo aad u sarraysa,
waxase lama huraan ah in uu yahay qof maskax furan oo faham fiican iyo aqoon
guud ka haysta caqiidada bulshada uu wax u qorayo iyo dhaqankeeda iyo weliba
aqoonta dunida ku xeeran, waana markaas uun marka uu qoraalkiisu noqon karo mid
dhaxal-gal ah.
Gunaanad:
Waa
dhab in aynu doonayno in la xoojiyo xidhiidhka uu aqoonyahanku la leeyahay
bulshada inteeda kale, si loo kobciyo garaadka bulshada, loona horumariyo
aqoontooda, siyaabaha ugu dhow ee ay taasi ku suurtogeli kartana waxaa ka mid
ah in aqoon-yahanka iyo waayo-aragga bulshadu ay sameeyaan qoraallo ay
dhinacyada kala duwan ee nolosha ugu hoga-tusaalaynayaan bulshada, taas oo
macnaheedu noqonayo in qoraalku uu gaadhi karo bulsho kala duwan iyo in uu
noqon karo aqoonta bulshada u dhitaysan ee ay qarniyo intifaacsan karto.
Qaalinku
waa in uu noqdo hannaan lagu saxo waxyaabaha qaldan, laguna soo kordhiyo hadba
waxa cusub ee ay tahay in loo adeegsan karo xallinta qaladaadka iyo dhisidda
wanaagga. Laakiin waa in uu noqdaa mid aan lahayn ujeedo qalloocan iyo dano
shakhsi oo hagar daamayn kara hanka bulshada iyo himiladooda, waa in uu qoraagu
ka fikiro in aanu qoraalkiisan hub u noqon cid ku cadow ah danta bulshadiisa
iyo diintiisa, taas oo haddii ay dhacdo isna ku wax la’ yahay.
W.Q: Kamaal Axmed Cali
No comments:
Post a Comment