Inta badan farta
waxaa dhalliilaha u horseedda aragti ku afjaran in sida wax loo dhaho loo
dhigo. Judhaba, waa aragti in ay fartu mid qunsan ahaato liddi ku ah. Dabcan
waa aragti ay xididdadeedu ku arooraan far-barashada afka, oo si fudud loo
fahmi karo; oo uu qof kasta oo qayba asteyaasha tibxaha si hawl yari ah u
dabbaqi karo. Waxa ayna tani wacday in qofi qoro ‘erey’ halka mid kale—amma uu
isaga ba mar kale—ka qorayo ‘eray’; ‘ufo’ ama ‘uffo’; ‘irbad’ amma ‘cirbad’;
‘jidh’ amma ‘jir’; ‘eedeen’ amma ‘eedayn’; ‘cunno’ amma ‘cunto’; ‘innika’ amma
‘idinka’; “laban-laab” amma “labalaab;” “dhafar” amma “dharaf,” iwm. Haddaba,
qumida fartu waxa ay taaran tahay in ay hal qaab u qorsoonto, sidii la doono ha
loo akhriyo e. Tusaale ahaan, qof qoray “Daanyeer baa mooskii xaday” baa qof
kale u akhrin karayaa, oo u bannaan, “Daayeer baa muuskii xaday”; qoridda
“maxay ahayd?” oo loo akhrin karayo “xay ahayd?”; qoridda “waxay dhaheen” oo
loo akhrin karayo “waxay ka dhaheen,” iwm. Keliya, qaabka wax loo qorayo oo la
isku raaco, sida la isu gu raacsan yahay qaabka ay maansadu u qoranto—oo
Timacadde oo yiri “Dagmadeenna oo idil haddii aan, dayey abwaagteeda” aan
sidaas loo qoraynin, balse loo qorayo, “Dagmadeenna oo idil haddaan, dayey
abwaagteeda” sida uu isagu ba mar kale meeriskaas ugu dhawaaqay—ayaa farta
qunsanaan in door ah le’eg u keeni karta.
Is-ku-raaciddani
fari-kama-qodna; hasayeeshee, kolka ay qubanaha joogto in ay fartu qumi doonto
ceel baa u qoyan. Sida uu af-aqool Cabdalla Cumar Mansuur ka faallooday
ee ah in ay fartu iskeed isu qumiso ayaa na sal ah. Waa mid e, jiritaanka in
lahjad ka mid ah lahjadaha afka ay ka taabbagalsanaanto kuwa la siman—marka loo
eego adeegsashadeeda dhan qoraal iyo dhan hadaaqis ba leh ee ay siiba
warbaahintu xoojinayso—ayaa gogol-xaadh u ah is-quminta farta. Is-qumintani
waxa ay sii bulaali kartaa kolka si ka fiirsasho leh wax loo qoro, oo aan erey
ba erey lagu nabin—loona digtoon yahay qorista ereyada jiitin amma jiitin
la’aanta lammaanooba, kuwa qodobyaynta aawadeed soogma, iyo kuwa soo-gaabisyada
dartood shushubma—, oo si toolmoon, oo naxwe qummani ohoominayo, wax loo qoro.
Is-quminta farta waxaa kale oo qayb libaax leh ka qaata iyada oo ay qormo
baaxad weyn oo ka eegasho mudani bulshada ku dhex baahdo; qormadan oo ereyada
loo xushay loo arko kuwo sida ugu saxsan, sida ugu fiirsashada badan, iyo sida
ugu qurxoon loo adeegsaday. Sida uu xusay af-aqoolku na, tabtani waa midda af
Talyaaniga, ka ba e far Talyaaniga, qumisay. Haddaba, jeclaanta loo qaadi karo
qormo tabtaas ah ayaa dadka is-ku-raacis ka dhammayn karta, dhalliisha ay
wacday aragtida maroorsan ee ah in sida wax loo dhaho loo dhigo na tirtiri
doonta.
Nasiib darro,
dhalliiluhu intaa kuma eka, ka ba e way badan yihiin; dhalliisha ugu daran ee
farta qumideeda ku aboor ka ah na waa caajisnimada in si saxtoodsan oo xiriir-fur
aan lahayn mar kasta ba wax loo qoro. Mar iyo laba maaha inta aad
kobab-galsheedyo af Soomaaliga wax ku tabsha ka carrab-qaadayso ereyada
“Somalida” iyo “Somaliya”; siiba e kobab-galsheedyadanu waxa ay caadaysteen, oo
ay xiriir-fur u diideen, erey-maqluubbiddaas ba’an. Tani waa caajisnimo, waxa
ay aroor-xumo ka qabto, xitaa gaf ku ah aragtida ah in sida wax loo dhaho loo
dhigo. Waxa ayna caajisnimadan, oo qoraal ahaan ereyo badan oo af Soomaaliga ka
mid ah u dabtay afaf qalaad oo aan doonaynin, muujinaysaa in dardarta farta oo
quntaa yaraanayso, kuna dambaynayso jiitan iyo dabargo’. Waxa ay na
caajisnimadan xil-ma-kasnimada lihi sii dagagaraysaa hoobaaqda habowga leh ee
ay dar qalimo-qaad ihi ku dhici karaan—darkan oo farta wiiqantoodkeeda si damuugnimo
leh u sii labajibbaari kara.
Kolka, dhalliilaha
ay wacayso wax qorista aan bislayni way kala daran yihiin; mid kastaana si weyn
ayuu farta qumideeda uga hor imanayaa. Waxaa na tan wacaya wax dhigis aan lagu
dhafrin: Waa wax qoris aysan maskaxi ku hawloon kala shaandhaynteeda. Sida uu
qoruhu ugu feejigan yahay duluc-giijinta qormooyinkiisa iyo is-haysashadooda
dabuubeed ayey tahay inuu kolka hore ba ka soo faraxasho muunaynta iyo
midyeenta hab-qoraalkiisa. Isaga oo ku kaaftoon lahjad qudha, isla markaas na
ay ereyadiisu lahjad wal ba ka diiwaan-gashan yihiin, ayuu hadda na qumida
farta liilayn karaa. Balse inta uu caajisku ka hor joogo in ay si qumman wax u
qoraan, amma inta ay aragtida gujadeedu tahay in sida wax loo dhaho loo dhigo
khalkhal gelinayso qorayaal badan, fartu na qumi u laaban.
Idiris M. Cali,
Dhanjac: idiris.m.cali@gmail.com
No comments:
Post a Comment