Akhrintu wax bay
ku bartaa, waxay kobcisaa garaadka, waxay kugu hoggaamisaa nolol cusub,
hal-abuur iyo kasmo dhammeystiran.
Qarniba qarniga
kale kama war-qabeen haddii aanu jirin qalin keydiya dhacdooyinka taariikheed,
dadkuna fac ka fac aqoonta isuma gudbiyeen, mana gaarneen casrigan wax kasta
kumbiyuuterka lagu maamulayo.
Af-Soomaaliga
markii la qoray (1972) wuxuu yididdiillo geliyay qalin-maalka iyo
akhristayaashiisa, maxaa yeelay wuxuu u ahaa qoraaga kansho uu dadkiisa wax ku
gaarsiin karo waxaana waayadaas soo baxay buugaag dhowr ah oo anfacooda ay
mahadiyeen intii akhrisay, kuwaas oo erayadii ay ku qornaayeen iyo farshaxankii
qoraalkooda ay dhif tahay in la helo hadda.
Toddobaatameeyadii
iyo siddeetameeyadii buugaag nuxur leh oo dadka wada gaaray in ay soo baxaan
waxaa horseeday qoraaga oo haystay wasaarad (hiddaha iyo tacliinta sare),
daabacaad (madbacaddii qaranka), oo u xil-saarnayd daabacaadda iyo badinta
buugga, akhristayaal (dadka oo markaas u caabboonaa inay ku ciil-baxaan wax ku
aqrinta afkooda oo hadahaas la qoray), guddigii af-Soomaaliga oo isaguna kaalin
lama ilaawaan ah la garab taagnaa qoraaga iyo waxyaabo kale.
Nasiib-darrada
qoraaga
Qorayaashii
xilligaas caan baxay qaarkood way joogaan, ma is waydiisay sababta aysan
buugaag kale u soo saarin, iyagase ma waydiisay? Waxaa meesha ka baxay
kaabayaashii qaran, afkiina wuu rajoobay, maxaa yeelay dadkiisu waxay ka
doorbideen afka oo ay wax isaga sheegaan (intii ay wax akhrin lahaayeen) iyo
afaf shisheeye oo ay ku faanaan, kana doortaan koodii.
Qoraaga
Soomaaliga ah waxaa haysata nasiib-darro ay dadkiisa badeen, wax kastoo uu qoro
qiime uma yeeshaan si la mid ah qoraaga ummadaha kale, xuquuqdiisana cid
dhowrta way yar tahay, qaar baa waxooda dib loo daabacay (internet ahaan iyo
buug ahaanba).
Dadkeenna tirada
wax akhrisa waxaa ka badan tirada aan wax akhrin, waxaa noo meel-martay inaan
nahay bulsho hadal ku nool ah (Oral Society), marka qoraa aan akhriste haysan
waa ganacsi aan suuq haysan.
Colaaddii dalka
ka billaabatay muddo hadda laga joogo rubuc-qarni in ku dhow waxay salfatay
dhiiggii dadka, dhaxalkii carruurta, dhaqankii ummadda iyo dhulkii oo dadkiisii
la baday qaxooti, natiijadii ka dhalatay waxay noqotay in aanay dhallinyaradu
ka xishoon inay ku hadaaqdo “af-Soomaaliga kuma hadli aqaan, mana qori aqaan”,
si sarriig la’aan ah, waa qeyb ka mid ah ilmada qalinka iyo niyad-jabka
qoraaga.
Qoraageennu cid
maalgashata oo ka macaashta wax soo saarkiisa ma haysto, isaguna isku daygiisa
kama badna kummaan buug oo uu soo saaro si uu ugu yaraan intii karaankiisa ah
dadka wax ugu gudbiyo, intaas yarna wixii ka galay dib uguma soo noqdaan, waayo
reer hadal-ku-nool buug waxba uguma fadhiyo, waqtina uma hayaan gadashadiis iyo
akhrintiis. Halkaas bay isaga iyo akhristihiisu isku haleeli waayaan. Qoraaga
mar is xilqaama inuu mar kale dhiirrado way adag tahay, mar haddaanu dib u
heleyn wuxuu ku dhaqaaqo.
Aqoonyahan wax
qora oo aan la sheekeystay baa talo u soo jeediyay dhallinyarada wax baratay,
wuxuuna yiri “In la abaabulo naadiyo dhallinyarada wax akhrisa isku xir u
sameeya, waxay naruuro u noqon kartaa qoraaga nasiib-darrada la baday”. Wuxuu
intaa ku daray “Ku dhiirrigeli qoraaga inaad ka iibsato buuggiisa, si uu dib
ugu badiyo ama uu mid kale u soo saaro”.
W.Q:
Cabdiraxmaan Taysiir
www.facebook.com/ataysiir
No comments:
Post a Comment