Qaranka Soomaaliland yaa leh?
yaa dhistay oo kakooban yahay?
Maqaalkani su’aalohaas buu marka hore dabagalayaa. Ifafaalaha socotada siyaasadeed ee ilaa
maalintii Soomaaliland lagu dhawaaqay muuqataa, jawaab bay bixinaysaa ah in
dalku qabaa’il ka dhexeeyo oo ay qarannamadiisu na ka dhisan tahay. Jawaabtaas
awel afka laga odhan jirin ee falka siyaasadeed baa muujin jiray, beryahan
dambese af labadii baa lagu yidhaa oo iyada oo dhar la’ bay horteenna
socotaa. Nimankii awel lagu soo rashaxi
jiray shirar la isugu tegay guryaha magaalooyinka, immanka waxa la la
horyimaaddaa warfaafinta la daawada oo lagu khudbeeyaa waa murashaxii Reer
Hebel. Waa jawaab cad oo lagu sheegayo in dalka iyo qarannimadiisuba qabaa’il
inooga dhexeeyaan. Qoraalkaygani taas
ayuu ka doodayaa oo waxa uu ku doodayaa in aanay dalka qabaa’il iyo reero
lahayn, lahaanna Karin, qarannimaduna
haddii qabaa’il iyo reero u gacan-gasho in aanay jiritaan raaga yeelan doonin-
waaritaan daayoo. Waxaa taas ugu wacan qabiilo qaran ma ma dhisto oo unug uma noqon karto. Bal nuxur ahaan qabiilada soomaalidu way ka
soo horjeedaa oo waa ku liddi dawaladnimada.
Qaranku waa maxay yaa se iska
leh
Waxa aad u badan baa laga yidhi waxa uu qaran yahay. Fikirka falsafada siyaasadeed iyo culuunta
bushada iyo siyaasaddu siyaal farabadan oo kala duwan bay u qeexday
haltusmeedyada ay ka mid yihiin qaran iyo dawlo. Innaga oo aan hadda taas isku hawlin oo
nuxurka guud ka raacayna aynu innagu si fudud, hadda u macnaysano. Sidaas
darteed waxaynu odhan karaa qaran waa dad jiritaan bulsheed, dhaqaale iyo
dhaqan wadaaga oo isu habeeyey qaab siyaasadeed u yeela jiritaan mideysan oo ku
dhisan suldad dhexe oo leh xoog hub iyo hab leh oo ay go’aankeeda ku meel
mariso. Waxaa taas la xidhiidha nidaam sharciyeed(legal system), aalad
biroqraadiyeed( administrative bureaucracy) iyo ciidan habaysan oo hubaysan oo
ay giddiba ku fuliso hawlaheeda. Sidaas
darteed qaranku waa jiraa bulsho siyaasadeed oo cod iyo fal midaysan leh. Siyaalo kale oo aragtiyo kale ku fadhiyana
waa loo qeexaa, laafo iyo laamo ka sii farcama oo lagaga hadlona wuu leeyahay
mowduucani; intaase u ma dhaafayno halkan.
Yaa leh ama ay tahay in ay
dhistaan qaranka? Taariikhda aadamigu wax badan bay ka soo aragtay, maanta
se casri baa la joogaa kuwii ka horreeyey ka duwan. Aynu isweydiino ee dawladda- meel kale ka
hadli maayee-Soomaaliland ma qabaail bay ka dhaxaysaa oo ay ka dhisan
tayhay? Waxa aan filayaa dad badan
jawaabtoodu waa haa; ilaa tan iyo maanta waxa sal looga dhigayo ee la isu
keen-keenayaa qabaa’il iyo reero. ‘Alla inta ay soconaysaa yaraa!’ baa nin laga
sheegay. Anigu halkaas ayaan ka taag
nahay oo waxaan u arkaa in aanay weligeed ku socon doonin. Khayraadkii dalka, awooddii dhexe ee qaranka iyo waxqabadkii
dawladda oo qabaa’il loo kala
horosanayo, ama aan idhaahdo loo kala
dildillaacsanayo, waxa ka imanaya qofkii caqli lehiba wuu garan karaa. Qarannimo waxay ku sugantaa oo waarin kara
mabda’ dadka dadnimo wax ku wadaajiya, qabyaaladduna mabda’aas ma laha mana
taqaan. Waxay taqaan waxii xoogga mutuxa
ahi kuu gooyo; mana tidhaahdo xaqaaga mid la mid ah bay qayrkaa leeyahiin ee u
oggolow. Qabiilayste waxa uu ka hadhaa ee uu cid u daayaa wixii uu ogyahay in
xoog lagaga dhacsanayo. Qarannimo waa
dal; nuxurka siyaasadeed,bulsheed iyo dhaqmeed ee dalkuna ma aha dhulka la
deggan yahay oo qudha ee waa hayb lagu dhaato iyo han iyo dirasho. Haddii dalku aanu caqliga iyo qabiga dadkiisa
degin, ma aha dal; waayo dhula waa kuu
wada dhul oo maalin kasta iyo mar walba meel meeraha dhulka ka mid baad ku
duljoogtaa, haddii aad taagan tahay meel na meel uun baad cagaha ku haysaa,
haddii aad fadhidona dhul uun baa jurmigaagu ka buuxiyaa.
Waxa qaran lagu noqon karo ee qarannimada u leh mug ee qaadi karaa waa
dalka, Hayeeshee qabiilaystuhu ma arko xaqiiqadaas; waayo waxa ka daaboolaya oo
ka qarinaya dareenka hufka ah ee cunsirayada abtsiinta reerhebelnimo iyo
xintankeeda. Dalka iyo qarannimadiisu
waxa qudha oo ay ku galaan wada-lahaansho iyo wadaag. Looma qaybsan qurubyo qabaa’il iyo reero loo
kala qaato. Haddii sidaa laga dhigo waa lagu wada waayayaa, waxaa na ka
dhalanaya dhammaan inta midab shar leeyahay, colaado, dagaallo lagu rogmado iyo
burbur iyo bayhoof. Waa tu wax badan ilaa hadda looga soo joogay.
Niman ay qabaa’il iyo reero kala wataan oo ay leeyihiin annaga
reer-Hebel ayaa keensannay ama soo doorannay,
yey u dooran yihiin, ma qabiil mise dal iyo qaran?
Soomaaliland waxa soo maray oo
ay soo gashay doorashooyin, kuwo madaxweyne iyo kuwo goleyaal lagu
dooranayeyba. Waxaa la doortay goleyaal
degaan iyo wakiillo. Yaa doortay, ma
qabaa’il mise qof muwaadin ah? Yaa la
doortay, ma qof Reer-Jebel ah mise madax dadka ka wada wakiil ah? Qof ba sida uu doono ha u jawaabo; runtu waxa
weeye dareenka garasho iyo hawlaha doorashada la xidhiidha ee Soomaaliland,
waxay ku arooraan kana yimaaddaan abaabul qabaa’il iyo reero magacooda kula soo
baxaya ciddii golaha degaan iyo ka heer qaranba ayaga u geli lahayd.
Waxaa mar kale soo fool leh
doorashooyin kuwii hore la mid ah. Waxaa
xubin barlamaan loo rasahaxayaa Hebel; waxa laga soo rashaxayaa shir ay koox
reer hebel ahi yeesheen oo ay sidaas ku go’aasadeen. Ka dibna abaabulka reerka ayaa la
galayaa. Waxaa la isugu tegeyaa
degaankii reerka, halkaas ayey codbixintii
“si xalaal ah!” uga dhacday ayaa layna odhan doonaa. Hebel baa sidaa ku soo baxi doona oo “reerka”
u gali doona golaha(degaanka ama ka Wakiillada, mid uu yahayba). Siidaas ayaa aakhirka warka la inoogu
gunaanadi . Xisbiga uu calankiisa sitay
wax ba kuma fadhiyo, waayo wax aan magaca ahayn oo ka dhexeeyaa ma jiraan.
Waxa muhimka ahi waa xidhiidhka
labadan dhinac ee midna codkiisa bixiyey, midna lagu doortay ee uu sidaa ku
galayo golaha ama uu madaxweyneba ku noqonayo.
Muhimku waa waxa ay labadani wada galeen, heshiiska dhexmaray iyo ammaanada ay isu
dhiibteen. Runtii xidhiidhkani waa mid
loo baahan yahay in aad loogu fiirsado. Waayo aayaha jiritaanka iyo horumarka
dhismaha qaran wuxu ku xidhan yahay garashada hagaagsan ee loo yeesho
masaladaas.
Aynu iska dhaafno wadarta
reerka oo aynu ka soo qaadanno hal qof oo Hebel la yidhaado. Hebel oo ay isku qolo yihiin buu codkiisii
ugu soo riday. Waxa uu ku doortay waa isku qolo oo ninka kale ee kursiga kula
tartamaya buu abtirsiin ahaan ka xigaa.
Xidhiidhka sokeeyenimo ayaa codkiisa halkaas mariyey. Waxaa falkiisa codbixinta hoggaaminaya dareenka
ku diqdiqaya in uu hiiliyo, danqashada tolliimo owgeed. “Tolku mar walba waa kalama-maarmaan; maanta
oo kale ayaa tol loo yahay”. Waa
odhaahaheedii hiddaha ahaa ereyadaasi.
Waa sidii ay ahaan jirtay oo waa la isu habarwacday, waa xeerkeedii isu
hiilinta tolka; waxay is-hayaan waa shisheeye, “ninna inta uu kuu jiro kuu ma
soo dhaafo” ayaa hore loo yidhi. Waxaa
soo raacda, kursiga madaxdtinnimo oo marna bili iyo buruud qabiilo lagu xidhayo
marna dheeftiisa sidii geelii la kala dhaci jiray loogu hardamyo. Waxay yidhaadaan: nin tolkaa ahi ha cuno ee
shisheeyeha ha uga tegin. Si marka aad u
eegto dawladda iyo jagooyinkeedu waa sidii geelii lagu dirirayey. Bili ama buruud, sharaf iyo haybad qabiil iyo
dan dhaqaale intaba geela waa loogu dagaallamayey, tani tii bay shaabahdaa. Runtii si-araggii dhaqanka geela ayaa
dawladda iyo mansabkeeda iyo maalkeeda loogu dhaqmaa.
Xidhiidhka doorasho waa kaas oo
ma jirto ammaano kale oo la isu dhiibanayaa.
Innaba xidhiidhkaas miyaad ku aragtaa dal iyo qarannimo iyo ummad
midna? “Magaca reerkeenna, dhegta iyo
sharafkeenna ayaa meesha ku jirta; waa in aan kursigeenna cid kale qaadan,
haddii kale dhegteen dhimatay!” Waa taas
tiratiradeedu. Waa isla dhaqankii magaca reerka la isku tirtirsiyi jirey. Waxa la xoqayaa waa dhiidhiggii dhaadashada
qabiilo. Yoolku ba sida uu u dhan yahay
waxa uu ku ururayaa wax qudh ah: magaca reerku meesha ha ka muuqdo; cid magaca
ku abtirsataa meesha ha ku jirto, iyo yaan dhegteen dhimanin! Sidaas darteed ma jiraan wax ninka loo
codeeyey lagaga dabatagaa oo la weydiiyaa, illeyn loo ma ba diibannine. Asagaaba maalkii ka baxay ka maqan yahay.
Aynu hadda isweydiinn’ee, marka
aynu eegno qaabkan ay qabaa’ilku xubnaha goleyaasha iyo madaxda qaranka soo
rashaxanayaan ee ay cod hiilo qabiil ah ku dooranayaan, wakaaladdii xagee bay
tegysaa? Xubintii golaha ee sidaas lagu
soo doortay yey u egman tahay ama ka wakiil tahay oo ay xisaabta xilka u
celinaysaa? Magaca Golaha Ummaadu ama shacabku ma qabanayaa? Maya, waayo waxa uu ku yimid Reer-hebel oo
leh annaga ayaa keensanay. Maxaynu
magaca uga dhignay xildhibaan? Waa kuma
xilka dhibaa, xilbase ma dhibaa? Qofka runtii xilkas ah ee uu xilka la saaray
damqo, iska ma uu damqo ee damqashada waxa in badan ugu wacan cidda xisaabta la
daba taagan. Fikradda bidaa’iga ah ee ku
dhisan in tolliimo darteed la isugu hiiliyo, waxay hay’addii dawladnimo ka
dhigaysaa boojimo[i] la kala boobayo, rifrifkeeda dambena la biliqaysanayo. Cidiba waxa ay la cararto lagaga daba-tegi
mayo oo cidina xisaab ka soo celin mayso.
Ma aragteen,
haddii uu jaahil geb ah yahay, ama tuug xadhko-goys ah yahay, jaga kasta
waa lagu la daalayaa waa na lagu daafacayaa, tolliimo qabyaaladeed owgeed. Haddii uu si walba u jiidho sharciga dawladda
lagu yahay, iyo haddii uu hantida ummada jeexyo lunsado, waa lagu la safanayaa. Dembi kasta oo uu galo, waxaa markiiba la
odhanayaa dad kale ayaa qabyaalad ku eryanaya oo dembi marmarinaya. Reer Hebel ma laha dembiile.
Aan sheeko yar idiin dhexgesho. Waagii SNM-ta aannu ahayn, ayaa kuwo jabhadda
ahaa soo qabteen niman ay yidhaadeen malaa waa basaasyo uu soo dirsaday
taliskii Siyaad Barre. Waxay keeneen
xarun ka mid ah xarumahii ururka. Waxay
warrameen(sida la igu yidhi, anigu goob-joog ma ahayne) in ay soo qabteen
basaasiin Reer-Hebel ah. Nin oday ah oo
dabciga iyo damaqa reer hebelnimada yaqaan, ayaa ugu jawaabay: ‘ waryaaya, waa
Reer Hebel iyo waa basaas kala daaya.’
Wuxuu ka wadaa haddii aad dembiile u jeedo, ha odhan waa Reer hebel,
illeyn waa loogu hiilin oo adigana lugugu soo weerariye. Sharciga dawladeed iyo dawladdana sidaas ayey
ku tahay qabyaaladdu. Mar haddii uu reer hebelnimo ku dhexjoogo dawladda, laba dacal oo xag fog kala jira ayuu labadaba
taagaan yahay; waa tuug iyo musuqmaasaq, isla markiina waa daacad, waa karti
iyo hufnaan; isla markii jaahil iyo waxmatare aan maqasha xaslan .... iwm. Sokeeye iyo shisheeye ayaa loogu mowqif yahay
oo loogu kala safan yahay oo ka horena xariir buu huwinyaa, ka dembe na xumo
ayuu u dhammaynayaa. Laba muraayadood
baa la kala wada sitaa. Midi waa ta tolkaa kugu eegayo oo waa tu falkaagu, si
kastu oo u xun yahay, qurxisa, midda kale waa ta “nacabka shisheeyaha ahi ” kugu eego oo waa tu haddii aad masaajidka ka
adintoo, xumo ka soo saarta.
Runtii meeday? Xaqiiqadii xaggee jirtaa? Xaaladda qabyaaladda siyaasadeed run sugani ma
jirto. Qolo walba tay abuurato ee ay
buunbuuniso ayaa u run ah. Waxaa ka
dhasha jawi ay kutiri-kuteentu buuxdhaaf yahay.
Maraggeedu waa wararka beenta aha ee suuqyada magaalooyinka soomaalida
maalin walba la isla dhexmarayo.
Sharciga dalku- inta aan la gaadhin kuwa mayalkiisa haya- wax kasta ha
ahaado ee waxa uu sharci ku noqdaa kalsoonida dadkiisa. Haddii aanay dadku ku
kalsoonayn oo aanay aaminin oo aanay xaggiisa u roorin, xaashida uu ku qoran ma
qiimi dhaamo. Innaga dadkeennu sharciga
laftiisa iyo dawladdaba way ka rooraan oo qabiilka ayey ka hoos-galaan. Sababtu
waa isla ayada qabyaaladda ah ayaa qaraabokiil iyo musuq, xafiisyada iyo
maxkamadaha la yuururta, ka dibna ta
xafiiska iyo maxkamadda fadhida ayuu qofku ka cararayaa oo isla teeda debedda
joogta ayuu magan gelayaa. Waa isla rarankeedii. Kud buu ka guurayaa oo qanjo ayuu u
guurayaa. Waxa dhibtaas lagaga bixi
lahaa qarannimo quman iyo dawlad hagaahsan, iyaduna la ma heleyo haddii aanay
debedda ka noqon oo ka xoroobin qabaa’ilka iyo dhaqanka qabyaaladeed. Haddii ay foodda ba soo geliso, haddii ay
saamayn ba ku yeelato qabyaaladi, dawladnimo wanaagsan la ma arki karo. Dab iyo dhagaxii uu Cali Sugulle ku sarbeebay
ee yidhi “lays ku ma dhuftee kala dhowraay” waa run.
Hanti ciddii leh baa maamulkeeda iyo takrifalkeeda ba iska leh. Dalka
iyo qarannimadiisu na waa la mid oo ciddii leh baa leh. Yaa leh qarannimada
dalka oo ay tahay in dhisato. Su’aashan baa si qaldan looga jawaabay oo halis
gelinaysa Soomaaliland. Waxaa laga dhigay in dalku qabaa’il inooga dhexeeyo oo
ay qarannimdiisuna qabaa’il ka iman karto. Runtu na waxaa weeye dalku qabaa’il
inagaga ma dhexeeyo, waayo haddii aynu dalka qabaa’il ku kala noqono dalba ma
jirayo ee qolo waliba qurubkeeda iyo inta ay ka degto ayey gaar u sheeganaysaa
oo loogu tegi mayo. Qabaa’ilku dalka ma laha, qarannimona qabaa’il inooga ma
dhaxayn karto. Si aynu qarannimo dhab ah oo hagaagsan u dhisanno aynu garanno
in aynu dalka, gobol kasta, degmo kasta iyo goob kasta ba wada leenahay. Innaga oo ayo ah? Waa taas su’aasha lama huraanka ahi, waa na
ta inoo dhiman ee aynu u gudbaynno.
Rashiid Sheekh Cabdillaahi
Xaaji Axmed (Rashiid Gadhweyne)
19/07/2012
Email: inacabdillaahi@yahoo.com
No comments:
Post a Comment